torsdag 5 januari 2012

Jul.


Först och främst vill jag bara förklara att jag inte tänker lägga ut bilder på människor här. Jag tycker inte det är snällt mot de jag fotat(inte där det syns vem det är i alla fall). Jag har fotograferat mina släktingar mest men lite andra bilder har jag också så de kan jag dela med mig av!

Julen är en tid för släkt och vänner. Inget konstigt alls! I min släkt har vi som tradition att vara runt 20 personer på julaftonen och juldagen. Detta är naturligtvis mycket trevligt men kan även medföra en viss brist på saker att göra. Om man bara sitter och pratar/äter hela dagarna blir man lätt både seg och uttråkad . Därför ska jag ge er lite tips på vad man kan göra. Det är inte att rekommendera att man ska försöka vara alla tillsammans hela tiden,  även om man är i samma hus, utan hellre t.ex. att vissa spelar spel på övervåningen, andra är ute och leker i snön samtidigt som andra sitter och småpratar.


Nu ska ni få tips på bra spel som fungerar att spela med släktingar i olika åldrar, såväl mormor som småkusiner:


Jag kan varmt rekommendera "Rummikub",  även om det kan vara lite avancerat för dom allra minsta så kan man spela två och två och då kan den äldre parten i paret förklara för den mindre och efter en tids lärande t.ex. säga "vi kan få ut den här gula 4:an, kan du se var?" och kanske ge lite ledtrådar om det är svårt.




Sen är det väldigt roligt att spela "Blokus". Det är också ett spel som man kan spela tillsammans i olika åldrar och det är ett ganska lätt koncept och ett enkelt men roligt spelförlopp.



Det kan så klart också vara kul att spela klassiska spel som man inte spelat på länge, speciellt när julen ju är de klassiska traditionernas högtid.



// Tove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar